![]() W ostatnią środę prowadziłam webinarium na temat zapominania (link: www.facebook.com/milenapracuje/videos/1920123394977019/). Pytając Was o to, o czym najczęściej zapominacie, dowiedziałam się, że są to terminy zadań do zrobienia, klucze, portfel, sprawdzenie prac uczniom, co komu zadałyście, co z kim już przerabiałyście, ale też zapominacie o sobie i czasie dla siebie (zdrowym jedzeniu czy piciu wody). Te ostatnie punkty dały mi do myślenia i w dzisiejszym wpisie na blogu pokażę Ci pierwszy krok do tego, by zacząć dbać o czas dla siebie. Tym samym rozpocznę cykl krótkich wpisów na ten temat, który nazywam "Miniporadnik: Jak robić to co jest dla Ciebie ważne?" Pierwszy krok to zidentyfikuj wroga Żeby wiedzieć jak kształtuje się u Ciebie rozkład czasu poświęcany na pracę i życie prywatne, nie musisz prowadzić wielkich statystyk. Najprawdopodobniej sama widzisz po sobie, że równowaga jest utrzymana lub zaburzona. Ale czy rzeczywiście? Moje doświadczenie pracy z kobietami w temacie ich organizacji, podpowiada mi, że kobiety często pracują więcej niż by chciały, niekoniecznie dlatego, że muszą, ale dlatego, że niewłaściwie wykorzystują czas przeznaczony na pracę. Często też nie wiedzą ile faktycznie pracowały i wpędzają się w poczucie winy, że może powinny więcej pracować. Jeśli Tobie to też jest bliskie (a wiedz, że jak o tym piszę, to widzę też całą siebie:-)), pomyśl o tym by zidentyfikować wroga, czyli dowiedzieć się na co faktycznie przeznaczasz swój czas. Polecam Ci do tego aplikację Save My Time, która pozwala bez specjalnego myślenia o tym, mierzenie swojego czasu według wcześniej przypisanych kategorii. Ja mogę Ci powiedzieć na przykład, że: W ciągu ostatnich 30 dni przeznaczyłam 76% czasu na sprawy osobiste, a 24% na sprawy zawodowe. Przeznaczam średnio 20% mojego całego czasu na czas z moim synkiem, a odpoczywam przez około 9% czasu. Sen w ciągu ostatnich 30 dni to 241 godzin, czyli średnio 8 godzin dziennie, a obowiązki domowe to 5% mojego życia. Po co mi te dane? Po pierwsze, prowadzenie takiej ewidencji swojego czasu pokazało mi na początku jakimi sprawami faktycznie się zajmuję. Kategorie, które stworzyłam za pierwszym razem okazały się zupełnie nieadekwatne do tego co faktycznie robię i po pierwszym miesiącu używania aplikacji, większość spraw wylądowała w kategorii Inne. Zweryfikowałam dobór kategorii i teraz mam prawdziwy obraz mojego czasu. Po drugie, mogę weryfikować zanotowane dane pod względem tego, czy to jak faktycznie wygląda moje życie jest tym czego bym chciała. Jeśli widzę, że nagle 70% mojego czasu to praca i to mi nie odpowiada, mam czarno na białym, że czas coś z tym zrobić. Po trzecie, takie mierzenie czasu jest świetnym narzędziem do sprawdzania czy przypadkiem czegoś nie zaniedbuję. Jeśli stworzysz sobie kategorie odpowiadające Twoim ważnym potrzebom i obszarom skupienia Twojej uwagi - np. Praca, Rodzina, Przyjaciele, Odpoczynek itp. - możesz regularnie obserwować gdzie tracisz równowagę, zanim ją stracisz całkowicie i będziesz zmęczona i przepracowana. Po czwarte, dzięki Save My Time upewniam się, że nie tracę swojego czasu na rzeczy nieważne. Kiedy po raz kolejny mam kliknąć, że spędziłam ostatnie 45 min na Facebooku, 10 razy się zastanowię, gdy zacznę "facebookować" następnym razem:P Taki sposób mierzenia czasu to jeden z trzech, który stosuję w swojej pracy. Napiszę Wam o tym więcej w przyszłości. Uważam, że w każdej pracy wymagającej naszego talentu, kreatywności, organizacji, a praca lektora, nauczyciela czy właściciela szkoły taką jest, potrzebujemy wiedzieć dokładnie co robimy i czy właściwie. Polecam ci aplikację Save My Time jeśli nigdy nie mierzyłaś czasu w ten sposób, chcesz narzędzia praktycznie bezobsługowego i masz telefon z Androidem, bo na ten system aplikacja jest przygotowana. To link do aplikacji: savemytime.co/pl/ To narzędzie, a także kilka innych są elementem mojej listy TOP narzędzi do organizacji, którą możesz pobrać już teraz. Jest to zbiór najważniejszych narzędzi, który pozwoli Ci zorganizować wszystko i już nie będziesz musiała szukać nic więcej i zastanawiać się jak to wszystko zorganizować.
Komentarze
|
MilenaCześć, jestem Milena. Pomagam kobietom lepiej zorganizować swoje życie i biznes po to, by mogły odzyskać czas dla siebie i prowadzić swój biznes w zgodzie ze swoimi marzeniami. Kategorie
Wszystkie
Archiwa
Marzec 2018
|